Čerpací stanice pohonných hmot v Galantě
Základní údaje: | |
ADRESA: | Matúškova cesta 887, Galanta, Slovensko |
AUTOŘI: | Adam Jirkal, Jerry Koza, design Koen Huyghe (Praha), spoluautor Tomáš Kalhous - ateliér SAD (Praha) |
SPOLUPRÁCE: | Vít Markvart, Dušan Sinetar - atelier SAD, pro Global Sk, C-Partners SK |
INVESTOR: | GAS Bratislava |
NÁKLADY: | investorem neuvedeny |
ZASTAVĚNÁ PLOCHA: | kiosek 123,6 m2, zastřešení 245,5 m2 |
OBESTAVĚNÝ PROSTOR: | kiosek 475,9 m3 |
DODAVATEL: | C-Partners, Posseid B&T Bratislava |
PROJEKT: | 2010-2011 |
REALIZACE: | 2011 |
lokalita: u okresní silnice z Galanty do Matuškova,
cca 60 km severně od Bratislavy
|
zadání: vzorová realizace celkového konceptu originální sítě čerpacích stanic, který by se odlišoval od současného běžného vzhledu těchto staveb
|
architektura: koncept založen na výrazném charakteristickém vzhledu ať už malé čerpací stanice s jedním stojanem,
nebo velké dálniční / pilotní stanice v Matúškově je se dvěma stojany a malým kioskem / zastřešení prostoru čerpadel zakřivenou plochou, nesenou
třemi sloupy, půdorysně vychází ze sloupů trychtýřového tvaru propojených rovnou deskou, kruhový průřez sloupů se promítá do grafiky ploch pro sběr
znečištěné dešťové vody u stojanů / kiosek je jednoduchá kubická hmota obložená nehoblovanými modřínovými prkny, čelní fasáda celoprosklená,
venkovní prodejní prostor lze uzavřít ocelovou bezpečnostní roletou
|
konstrukce a technologie: monolitická železobetonová konstrukce nosných sloupů a vodorovné desky, která do sloupů plynule přechází / odvodnění střechy spádováním do dešťových vpustí svedených středem sloupu do dešťové kanalizace, ve sloupech jsou vedeny i další technologie / ve střešní skořepině jsou zabudována svítidla a čísla označující stojany
|
zdůvodnění výběru do ročenky: Architektonickou bídu jako výraz ropné hojnosti už na benzinových pumpách ani nevnímáme. Přitom nás tyto stavby provázejí podobně jako dříve zájezdní hostince. Ambici vytvořit určité značce paliva i architektonický tvar proto cením vysoko.
Autoři zvolili sošné řešení, cesta k němu ale vedla od návrhu textilního baldachýnu přes kompozitní skořepinu až k betonovému trychtýři. Celý rozvrh má racionální základ: dosáhnout co nejmenší plochy střech i asfaltových ploch (proto například natočení kiosku). Kritériem byla cena srovnatelná s běžnou čerpací stanicí a trvanlivost. I když je stanice modulovou stavebnicí (kvůli opakovatelnosti), nejde o prefabrikovanou stavbu. Kruhové moduly lze skládat do libovolně velkých sestav, odlévat se ale musejí na místě. Vytříbená silueta a osvětlení jsou důležitými vlastnostmi, uvážíme-li, na jakých místech a z jakých vzdáleností tyto objekty vnímáme. l když je zvolená forma rozvinutím tvarů naznačených již ve 30. letech např. Arne Jacobsenem nebo u nás Josefem Gočárem, nacházím ve starších příkladech spíše fascinaci možnostmi tenkých železobetonových desek než formu vřídla, kterou asociuje tato stanice. |
|