GFÚ Monika Immrová
 | |
MONIKA IMMROVÁ (nar. 1970 v Lounech)
vystudovala Střední výtvarnou školu Václava
Hollara v Praze (1992-1995), v letech 1995-2001
absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze;
roku 1997 absolvovala stáž na Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart a v letech
1999-2000 na drážďanské Hochschule für
Bildende Kúnste; roku 1999 získala Ateliérovou
cenu AVU, kde pokračovala v letech 2012-2018
v doktorském studiu, tematicky vycházejícím ze
spolupráce s architektem J. Šépkou. Spoluzaložila sochařské seskupení Socha 2 a iniciovala
řadu jeho společných výstav.
Monika Immrová se v posledních několika letech
zabývá především reliéfem. Řada vytvořených
slepotisků, grafik, kartónových, sádrových a betonových reliéfů je přesvědčivě vypovídající.
Jednoduchá, jasná řeč je pro Moniku Immrovou
„hodnotou". Její umělecký výraz charakterizuje
plastická forma, uměřenost, přesnost, zájem o významovou podnětnost koexistence linií, ploch a ob-
jemů, o vzájemnost celku a detailu.
Autorčino dlouhodobé téma reliéfu logicky vyplynulo z vytváření návrhu pro konkrétní architekturu.
Práci současně doprovází sledování možnosti existence proporčních zákonitostí v abstraktním tvaro-
sloví. Tedy vzájemnost sochy a architektury,
vzhledem k fenoménu kánonu pak zpětné ohledávání principů odlišných dob, míst a ideových
prostorů - pomyslné linie od soch Polykleitových
k pracím Hany Wichterlové nebo Františka Kyncla.
Autorčinu pozornost poutá vzájemnost pomyslné
duality subjektivního a veřejně sdíleného.
V průběhu práce na reliéfech, zprostředkujících
významy pevnosti, čistoty, opory, se vynořily podnětné momenty. Centrálně situovaná forma čtver-
ce, okolo níž se odvíjela kompoziční sestava nakloněných ploch a linií, se v posledním souboru
sádrových reliéfů přetransformovala v bod, jenž
otevřel odlišné možnosti pojetí celku. Čtverec jako
prvek stabilizující, bod jako prvek symbolizující
iniciaci, počátek. U nejnovějších reliéfů Moniky
Immrové zaujme naši pozornost nezvyklá povrchová syrovost. Touha po hledání formálních či
významových souvislostí nás může přivést až
k autorčiným reliéfním pracím z dob studií, kdy
zkoumala struktury a „zhmotňovala" kresby.
Monika Immrová svými sochami i reliéfy „aktivizuje" prostor. Vzhledem k používanému měřítku lze
obecně říci, že jej „zlidšťuje". Její reliéfy a sochy
nabízejí možnost k vnímání na subtilnějších rovinách, nabádají k soustředěné niterné koncentraci,
jakoby ustavovaly pomyslné ideové území čtverce. |
|
|