IN/EX TERIOR - Práce Evy Jiřičné

 

AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ CANADAWATER



Autobusové nádraží

Autobusové nádraží je umístěno nad stejnojmennou stanicí metra. Po příjezdu autobusem na nádraží mohou cestující pokračovat metrem do centra Londýna a naopak. Proto bylo důležité, aby autobusové nádraží navazovalo na výstupy z podzemní stanice. Zadání rovněž požadovalo přístřeší pro cestující, malé bloky kanceláří, zónu služeb, veřejné záchodky, autobusový dispečink a stánek s občerstvením. Kvůli blízkosti dvou výškových obytných budov bylo nutné zvážit i možné důsledky hluku a znečištění a s nimi i výhled jejich obyvatel na různé části autobusového nádraží.
Seskupení autobusových linek a ostrůvků s nástupišti - spolu se stávajícím silničním systémem, omezením okrajových linek a umístěním válcového východu z metra - určilo umístění budovy autobusového nádraží, stezek pro chodce a rozsah zakrytí. Relativně velká střecha je hlavním prvkem tohoto řešení. Hlavní funkcí střechy je chránit okolní byty před nadměrnou akustickou zátěží a současně zkvalitnit prostředí cestujících na stanici. Střecha ve tvaru křídel spojených skleněným „krystalem" přivádí do hlavní čekárny světlo a v létě umožňuje větrání. Blok se zónou služeb v centru nádraží je určen pro metro i autobusovou stanici. Je obložen umělým kamenem a dveře jsou pokryty plechem, aby ladily s obložením sloupů. Čekárny jsou kryté nízkými skleněnými stříškami, které poskytují přístřeší cestujícím pohybujícím se mezi východem z metra a čekárnami nádražního areálu.
Severní hranice nádraží je orámována skleněnou stěnou s výhledem do zahrady. Na západní straně je budova zázemí stanice metra Canada Water, jejíž součástí je zvukově izolační stěna. Prosklená část této stěny skýtá výhled do komponované zahrady.
Aby se zlepšilo prostředí pro cestující, má střecha skleněné okraje, kterými prochází světlo. V noci je autobusové nádraží z výšky osvětleno svítidly z centrálních sloupových podpor. Východní strana je uzavřena síťovím clon, které slouží jako bezpečnostní systém, zabraňující lidem chodit riskantními zkratkami do sousedního sídliště.
Materiály byly vybrány tak, aby navodily dojem klidu a pohodlí. Nažloutlé londýnské cihly, které autoři návrhu linky metra předepsali pro západní zeď, předurčily druh a barvu ostatních materiálů. Stavba byla doplněna prvky a detaily z nerezové oceli.



 


[Na začátek stránky]