Jaroslav Wertig: Česká architektura 2002-20003

 


Arcidiecézní muzeum v Olomouci - Hospodářský dvůr



  • ADRESA - ADDRESS Václavské náměstí 4, Olomouc
  • AUTOŘI - DESIGNERS Petr Hájek, Tomáš Hradečný, Jan Šépka – HŠH architekti, s. r. o. (Praha), Jan Vinař, Martin Maršík – Murus (Praha)
  • SPOLUPRÁCE - CO-OPERATION Ondřej Hofmeister, Jan Kolář, Rastislav Komínek, Petr Trávníček, Jana Zlámalová
  • INVESTOR Muzeum umění Olomouc
  • NÁKLADY - COSTS 57 mil. Kč
  • OBESTAVĚNÝ PROSTOR - CUBICAL CONTENT 6540 m3
  • HLAVNÍ DODAVATEL - GENERAL CONTRACTOR IMOS Brno, SA
  • DODAVATELÉ - CONTRACTORS Institut restaurování a konzervačních technik Litomyšl, ZUKOVpro, s. r. o., Glass experts, s. r. o., Ortodum, spol. s r. o., MY DVA holding, a. s.
  • PROJEKT - DESIGN 1999
  • REALIZACE - CONSTRUCTION 2000-2003

Areál budoucího Arcidiecézního muzea je součástí komplexu tzv. Přemyslovského hradu, zapsaného v seznamu národních kulturních památek. Tvář stavby odráží historický vývoj stavebních stylů od románského období po dvacáté století. Projekt zpracovaný na základě vítězného soutěžního návrhu z roku 1998 obohacuje tuto zvláštní koláž o novou vrstvu. Koncept je založen na kontrastu původních objektů obnovených v jejich ryzí podobě a nově vložených prvků jako nositelů nových funkcí a technologií, které přinášejí nový život a možnost dalšího vývoje. Při tvorbě nových prvků, které prostupují interiérem a exteriérem celého areálu, byly použity materiály podporující atmosféru “nový versus starý” – ocel, beton a sklo.

Posláním hospodářského dvora je plnit funkci zázemí budoucího muzea, obsahující restaurátorskou dílnu, fotoateliér, depozitáře, velín s nepřetržitou ostrahou a kanceláře pro zaměstnance muzea. Předpokladem funkčnosti zázemí je vytvoření dobrých pracovních prostor, které by neměly rozptylovat pozornost, ale umožnit koncentraci. Jako inspirace pro buňky kanceláří sloužily autorům vězeňské nebo mnišské cely s civilním až strohým interiérem.

Vložené kontejnery a buňky budou dále upravovány, rušeny nebo vytvářeny nové podle potřeby uživatelů. Existencí nových prvků jako první vrstvy nové struktury vzniká živý organismus celého muzea v očištěné a obnovené schránce.



 


[Na začátek stránky]